یک جنگجوی غمگین

از تجربیاتم درباره مبارزه با افسردگی می نویسم ...

یک جنگجوی غمگین

از تجربیاتم درباره مبارزه با افسردگی می نویسم ...

چگونه احساسات منفی خود را کنار بگذاریم؟ 3


عادت‌هایتان را تغییر دهید 

گاهی اوقات یک چُرت کوتاه‌ می‌تواند خستگی ناشی از کار روزانه و تحمل فشارهای آن را رفع کند. در نتیجه احساسات منفی نیز به راحتی با چرت زدن تا حدی رفع می‌شوند.

در حقیقت مواقعی هست که بدن نیاز به ریکاوری کوتاهی دارد و پس از چند دقیقه خواب، دوباره شارژ می‌شود و فرد احساس بهتری خواهد داشت.

همگی شما بار‌ها شنیده‌اید که هیچ چیز به اندازه‌ی خواب کافی، حداقل هشت ساعت در شبانه روز، حال شما را خوب نمی‌کند. معمولا همه‌ی ما بعد از هشت ساعت خواب مفید، احساس فوق العاده‌ای داریم.

از طرفی می‌دانیم که خواب با میزان تغییرات خلق و خو نسبت مستقیم دارد. مطالعات ثابت کرده است اختلالات خواب می‌تواند در تندخویی، زودرنجی و حتی افسردگی‌های خفیف تا شدید تأثیر زیادی داشته باشد. همچنین اختلالات خلق و خو می‌تواند موجب ایجاد غم و اندوه شود.

با وجود دانستن این موضوع، قطعا شما هم مثل من عاشق شب بیداری هستید و معمولا شب‌ها تا دیر وقت با تلفن همراه یا رایانه‌اتان مشغول هستید یا با دوستانتان وقت می‌گذرانید.

من عاشق شب بیداری هستم، اما با این کار، اغلب، نصف زمان مفید روزم را خواب هستم و صبح‌ها دیر از خواب بیدار می‌شوم. هربار که دیر می‌خوابم، صبح‌ها برای بلند شدن انرژی نداشتم و خیلی خسته بودم. بنابراین هدف من از تغییر عادت‌هایتان، از بهتر خوابیدن به بهتر خوردن است. شاید به نظر شما روی حالتان بی تاثیر باشد، اما واقعا تاثیر گذار است.

چگونه احساسات منفی خود را کنار بگذاریم؟ 2


لباس های رنگ روشن بپوشید

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که وقتی ناراحت هستیم، انجام می‌دهیم، پوشیدن لباس‌های تیره و بازتاب ناراحتی‌هایمان در پوشش ظاهری است. من، برخلاف تمام اتفاقاتی که در زندگی‌ام افتاده است، فردی مهربان و خوشحال هستم؛ و بجای ناراحتی، سعی می‌کنم تا بیشتر وقت‌ها خوشحال باشم و لبخند بزنم. 

من عاشق رنگ مشکی هستم، اما، وقتی ناراحت بودم، سرتاپا مشکی می‌پوشیدم. شاید مسخره بنظر بیاید، اما به هنگام ناراحتی با پوشیدن این رنگ، غم، اندوه و انرژی‌های منفی بیشتری را به خودم جذب می‌کردم. 

پس سعی کنید، وقتی ناراحت هستید، لباس‌هایی با رنگ شاد بپوشید، نه لزوما زرد یا قرمز، ولی رنگ‌هایی که به شما کمک کنند تا با ناراحتی و احساسات منفی مبارزه کنید. 

منفی بافی نکنید

برای اینکه از غم و ناراحتی رها شوید، همیشه علاوه بر لبخند زدن، سه نکته را رعایت کنید:

1.    نیمه‌ی پر لیوان را ببینید

2.    مثبت نگر باشید

3.    ذهن خود را از افکار پوچ آزاد کنید

 منفی بافی نه تنها به خوشحال شدن شما کمکی نمی‌کند، بلکه فقط شما را ناراحت‌تر می‌کند. ذهن خود را از هر آنچه شما را نگران و ناراحت می‌کند، پاک کنید و بجای آن، افکار مثبت و هر آنچه شما را خوشحال می‌کند را جایگزین کنید.

همیشه اینطور فکر کنید که، در پس هر سختی، آسانی است. که در این باره شعری از نظامی هست که: در ناامیدی بسی امید است پایان شب سیه سپید است.

با یک روانشناس صحبت کنید

صحبت کردن با یک متخصص می تواند به شما کمک کند که عامل ناراحتی خود را به درستی کشف کنید و برای رفع آن راهکارهای عملی داشته باشید. مرکز مشاوره یاسان با داشتن بهترین مشاوران آماده ارائه خدمات روانشناسی به صورت آنلاین و حضوری است برای دریافت وقت می توانید به سایت یاسان مراجع کنید.

چگونه استرس را مدیریت کنیم؟

استرس بر همه افراد در زمان های مختلف و به طرق مختلف تأثیر می گذارد. در این مقاله مرکز مشاوره یاسان شما را راهنمای می کند تا با مفهوم استرس، علائم و تاثیرات منفی استرس آشنا شوید و در ادامه نیز 6 راهکار عملی برای مدیریت استرس به شما یاد می دهد.

 

استرس چیست؟

استرس واکنش بدن به تغییرات است که نیاز به تعدیل جسمی ، روحی یا احساسی دارد و می تواند به سه دسته تقسیم شود:

استرس حاد: واکنش فوری بدن در برابر هر نوع تهدید که می تواند بسیار شدید باشد. نمونه هایی از استرس حاد می تواند اولین روز کار جدید یا سخنرانی باشد.

استرس حاد اپیزودیک: زمانی رخ می دهد که فردی اغلب دچار استرس حاد می شود. این افراد ممکن است دائماً عجله داشته باشند به عنوان مثال استرس حضور در سال دوازدهم و برخورد با ارزیابی یا امتحانات نمونه ای از این نوع استرس است.

استرس مزمن: این نوع استرس ظریف تر است اما طولانی مدت است به طور یکه  در طول هفته ها یا ماه ها ادامه می یابد؛ زیرا عوامل موثر بر استرس دائم  روی هم انباشته می شوند.

 

وقتی استرس داریم چه اتفاقی می افتد؟

رفتار ما بخشی از فرایندی است که تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارد. تمایل دارد اینگونه پیش برود:

شما یک پاسخ فکری دریافت می کنید به عنوان مثال “من نمی خواهم این کار را انجام دهم”. هم زمان شما یک واکنش احساسی هم داری به عنوان مثال “من احساس اضطراب می کنم”. در نهایت افکار و احساسات شما واکنش یا پاسخ رفتاری شما را تعیین می کند ، به عنوان مثال “من از انجام این کار اجتناب می کنم”.

اگر استرس داشته باشیم به احتمال زیاد افکار و احساسات منفی را تجربه می کنیم که منجر به رفتارهای واکنش پذیرتر یا اجتناب ناپذیر می شود. از آنجا که این واکنش ها می توانند بر سلامت، شادی و کیفیت زندگی ما تأثیر بگذارند، مدیریت استرس بسیار مهم است.



ادامه ی مطلب "چگونه استرس را مدیریت کنیم؟" را در اینجا بخوانید




چگونه احساسات منفی خود را کنار بگذاریم؟ 1


بخندید

مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای از بین بردن ناراحتی‌ انجام دهید، لبخند زدن است. هیچ چیز به اندازه‌ی لبخند زدن به زندگی شما رنگ و بوی تازه‌ای نمی‌بخشد و افکار و احساسات منفی را از شما دور نمی‌کند.

 باید توجه داشته باشید که خندیدن همواره انرژی مثبت مؤثری به دنبال دارد و حتی با وجود مشکلات نیز ناراحتی‌ها را دور می‌کند، پس سعی کنید بخندید.

 تحقیقات نشان می‌دهد که خنده، نگرانی و ناراحتی را تسکین می‌دهد؛ چرا که وقتی شما می‌خندید، ماده‌ای به نام اندروفین در بدن شما آزاد می‌شود که به شما احساس سرزندگی و شادی می‌دهد، و می‌توانید بدون دغدغه و نگرانی زندگی کنید.

ناراحتی خود را بپذیرید

 اگر تصمیم گرفته‌اید که دیگر هیچوقت ناراحت نباشید، درست مثل این است که بخواهید نسبت به همه چیز بی‌احساس شوید، و این اصلا ممکن نیست؛ چرا که، این احساسات است، که از ما انسان می‌سازد.

ناراحتی احساس بدی نیست؛ زیرا این حق را به شما می‌دهد که گاهی ضعیف و خسته باشید و در عوض به شما فرصت می‌دهد تا برای دفعات بعد قوی‌تر شوید.

 مشکل از جایی شروع می‌شود که شما در غم‌ها و ناراحتی غرق می‌شوید. برای مبارزه با ناراحتی، علاوه بر لبخند زدن، باید بعضی عادت‌های زندگی‌ تان، مثل رژیم غذایی هم را نیز تغییر دهید.

 عطر بو کنید

شرط می‌بندم تا بحال نمی‌دانستید که عطر بعضی از گیاهان، آرامش بخش هستند و استرس شما را کم می‌کنند. شاید شما این گیاهان را در غذاهای مورد علاقه‌تان استفاده کرده یا بصورت دم‌نوش میل کرده باشید، اما هیچوقت به این خاصیت آن‌ها توجهی نداشته‌اید.

مثلا، سس پاستا با عطر ریحان مورد علاقه‌ی من است و بنظرم واقعا ترکیب بی‌نظیری است، بعلاوه بوی ریحان، آرامش‌ بخش است. از طرفی گیاهانی همچون رزماری، سرو، صنوبر، بوی چوب، و همچنین مرکبات، همین تاثیر را روی سیستم عصبی شما دارند.

9 راهکار برای شاد بودن و رهایی از غم

همگی ما در زندگی در کنار لحظات شاد، غم را نیز تجربه کرده‌ایم؛ چرا که زندگی پر از لحظات شادی و غم است. بعضی وقت‌ها سایه‌ی غم و اندوه روی خوشی‌ها می‌افتد و ما به دلایل خاصی حداقل یکبار در زندگی چنان سختی و رنجی را احساس کرده‌ایم که تا آن موقع تجربه نکرده بودیم، به همین خاطر، ناراحت شده‌ایم و گریه کرده‌ایم. غیر ممکن است که تا بحال در زندگی احساس ناراحتی نکرده باشیم و گرفتار مشکلی نشده باشیم اما ناراحتی هم حدی دارد و نباید همیشه تسلیم احساساتمان باشیم.

 

سال‌ها پیش، مادرم هنگام رانندگی تصادف کرد. از آن تصادف‌های وحشتناک که قبل از اینکه به بیمارستان برسیم، تمام کرده بود. آن روز بدترین روز زندگی من بود، و همانطور که همه شما می‌دانید، غم از دست دادن مادر که عزیزترین شخص زندگی هر فردی است بزرگترین غم است.

 

من هم مثل همه کسانی که عزیزشان را از دست می‌دهند، آنقدر در سوگ مادرم گریه کرده بودم که نفسم بالا نمی‌آمد. احساس ناراحتی برای چنین شرایطی که از جمله شرایط بحرانی زندگی است، طبیعی است و امیدوارم که هیچوقت، چنین شرایطی برای شما و نزدیکان تان پیش نیاید.

 

اما بعضی وقت‌ها، شما برای مسائل بی‌اهمیت خودتان را ناراحت می‌کنید، مثلا امتحانتان را خراب می‌کنید یا رد می‌شوید، به قرارتان یا جایی که می‌خواستید بروید، نمی‌رسید و یا نمی‌توانید با کسی که دوستش دارید صحبت کنید.

 

اگرچه احساس ناراحتی وقتی همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود طبیعی است؛ اما باید کاری کنید تا احساس ناراحتی شما تبدیل به خوشحالی شود. البته که این کار آنقدر‌ها هم ساده نیست،اما من با گذشت زمان، ناراحتی و رنج و غم آن روزها را هضم کردم و حال و هوای غمگین و ناامیدی آن روز‌ها را تغییر دادم.

 

بنابراین، روز به روز بهتر شدم و بیشتر لبخند می‌زدم. پس شما هم می‌توانید افکار منفی را از خود دور کنید. این کارها در غم‌انگیزترین لحظات زندگی‌ام، به من کمک کرده‌اند و قطعا به شما هم کمک می‌کنند تا از غم رها شوید، زندگی شادی داشته باشید و از تک تک لحظات زندگیتان لذت ببرید.


  1. با احساسات منفی مبارزه کنید
  2. چاره‌ای برای تنهایی خود پیدا کنید
  3. عادت‌هایتان را تغییر دهید
  4. فکرتان را درگیر مسائل بی اهمیت و پیچیده نکنید
  5. نگرانی تان را مثبت تلقی کنید
  6. در لحظه و حال زندگی کنید
  7. روزمرگی را کنار بگذارید
  8. اجتماعی‌تر باشید
  9. خودتان را همانطور که هستید، بپذیرید و دوست بدارید